Directiva NIS2 – Ce schimbări aduce cea mai nouă legislație de securitate cibernetică din UE și cui i se adresează

Directiva NIS2 – Ce schimbări aduce cea mai nouă legislație de securitate cibernetică din UE și cui i se adresează

Directiva NIS2 (Network and Information Security Directive 2) reprezintă cea mai recentă inițiativă a Uniunii Europene (UE) pentru consolidarea securității cibernetice în cadrul statelor membre. Adoptată în decembrie 2020, aceasta vine ca o evoluție a primei Directive NIS, adoptată în 2016, și reflectă necesitatea unui cadru legislativ mai robust și mai eficient, având în vedere creșterea amenințărilor cibernetice și a complexității infrastructurilor digitale.

 

Ce schimbări aduce cea mai nouă legislație de securitate cibernetică din UE și cui i se adresează
Directiva NIS2

 

Prima Directivă NIS a fost un pas important pentru crearea unui cadru comun de securitate cibernetică în UE. Cu toate acestea, evoluția rapidă a peisajului cibernetic și creșterea numărului de atacuri au evidențiat limitările acesteia. NIS2 vine să abordeze aceste provocări prin extinderea domeniului de aplicare și îmbunătățirea măsurilor de securitate.

 

Schimbări majore aduse de Directiva NIS2

  • Extinderea domeniului de aplicare: Directiva NIS2 se aplică unui număr mai mare de sectoare și entități, extinzând acoperirea față de prima directivă. Pe lângă sectoarele esențiale (energie, transporturi, sănătate etc.), noua directivă include și sectoare critice precum furnizorii de servicii digitale, producția de alimente și băuturi, administrația publică, serviciile poștale și curierat, precum și industria chimică.
  • Îmbunătățirea standardelor de securitate: Directiva impune standarde de securitate mai stricte și mai uniforme, solicitând adoptarea unor măsuri tehnice și organizatorice adecvate pentru gestionarea riscurilor. Aceste măsuri includ utilizarea criptării, gestionarea vulnerabilităților și implementarea de mecanisme de autentificare robuste. Organizațiile sunt obligate să efectueze evaluări periodice de risc și să pună în aplicare politici de securitate adaptate nevoilor lor specifice.
  • Raportarea incidentelor: Procedurile de raportare a incidentelor sunt standardizate și mai detaliate, cerând notificarea promptă a autorităților competente și partajarea de informații relevante pentru a preveni și gestiona mai eficient incidentele cibernetice. Termenele pentru notificarea incidentelor sunt reduse pentru a asigura un răspuns rapid și eficient.
  • Crearea de structuri naționale și europene: Directiva solicită statelor membre să creeze autorități naționale competente și puncte de contact unice pentru securitatea cibernetică. De asemenea, se încurajează cooperarea și schimbul de informații la nivel european prin intermediul unor structuri precum ENISA (Agenția UE pentru Securitate Cibernetică). ENISA va avea un rol central în coordonarea răspunsurilor la incidente și în sprijinirea statelor membre în implementarea măsurilor de securitate.
  • Responsabilitatea la nivel de conducere: Un aspect inovator al NIS2 este responsabilizarea la nivelul conducerii executive a organizațiilor. Managerii de top sunt direct implicați și responsabili pentru implementarea și respectarea măsurilor de securitate cibernetică. Acest lucru include formarea și educarea personalului la toate nivelurile și asigurarea resurselor necesare pentru protejarea infrastructurilor critice.

 

 

Ce schimbări aduce cea mai nouă legislație de securitate cibernetică din UE și cui i se adresează
Directiva NIS2

 

Implementarea și conformitatea

Directiva NIS2 impune statelor membre să transpună noile reglementări în legislațiile naționale până la o anumită dată, de obicei într-un termen de 18-24 de luni de la adoptare. Fiecare stat membru este responsabil pentru desemnarea autorităților naționale competente și pentru stabilirea sancțiunilor în caz de neconformitate. De asemenea, statele membre trebuie să asigure resursele necesare pentru monitorizarea și aplicarea directivei.

 

Cui se adresează Directiva NIS2

Directiva NIS2 se adresează unei game largi de entități, inclusiv:

  1. Operatorilor de servicii esențiale: Acestea includ companiile din domeniul energiei, transporturilor, bancar, infrastructuri de piață financiară, sănătate, apă potabilă și distribuție de apă, și infrastructuri digitale. Aceste sectoare sunt considerate critice pentru funcționarea societății și economiei și, prin urmare, sunt subiecte principale ale reglementărilor stricte.
  2. Furnizorilor de servicii digitale: Cum ar fi piețele online, motoarele de căutare și serviciile de cloud computing. Având în vedere importanța acestor servicii în economia digitală, protecția lor împotriva atacurilor cibernetice este esențială.
  3. Sectoarelor critice adăugate: Industria alimentară și a băuturilor, administrațiile publice la nivel central și regional, serviciile poștale și de curierat, industria chimică, și producția și distribuția de produse farmaceutice. Extinderea domeniului de aplicare la aceste sectoare reflectă recunoașterea faptului că și acestea sunt vitale pentru societatea modernă și economia UE.
  4. Administrațiilor publice: La toate nivelurile, inclusiv entitățile care gestionează infrastructuri critice naționale și europene. Administrațiile publice sunt adesea ținte ale atacurilor cibernetice datorită rolului lor crucial în funcționarea statului și în furnizarea de servicii către cetățeni.

 

Provocări și perspective

Implementarea Directivei NIS2 vine cu provocări semnificative, inclusiv:

  1. Asigurarea conformității: Fiecare stat membru trebuie să creeze un cadru legislativ național coerent și să aloce resurse adecvate pentru monitorizarea și aplicarea măsurilor de securitate.
  2. Creșterea costurilor pentru organizații: Implementarea măsurilor de securitate cibernetică necesită investiții semnificative în tehnologie și formarea personalului, ceea ce poate fi o provocare pentru organizațiile mici și mijlocii.
  3. Coordonarea și cooperarea la nivel european: Pentru a răspunde eficient la amenințările cibernetice, este esențială o cooperare strânsă între statele membre și între sectorul public și cel privat. Acest lucru necesită un schimb continuu de informații și bune practici.

 

Ce schimbări aduce cea mai nouă legislație de securitate cibernetică din UE și cui i se adresează
Directiva NIS2

 

Directiva NIS2 reprezintă un pas semnificativ înainte în consolidarea securității cibernetice la nivel european. Prin extinderea domeniului de aplicare, impunerea de standarde stricte și responsabilizarea managementului, UE dorește să asigure o mai bună protecție a infrastructurilor critice și a serviciilor esențiale împotriva amenințărilor cibernetice.

Aceste măsuri sunt esențiale pentru menținerea încrederii în economia digitală și pentru protejarea cetățenilor și a afacerilor în fața atacurilor cibernetice din ce în ce mai sofisticate. Directiva NIS2 nu doar că întărește capacitatea de apărare a UE în fața atacurilor cibernetice, dar promovează și un nivel ridicat de cooperare și solidaritate între statele membre, asigurând astfel o protecție mai robustă și un răspuns mai coordonat la provocările cibernetice.